Dry Needling

Bij dry needling worden door middel van een speciale techniek spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Vaak worden acupunctuur en dry needling met elkaar verward. Acupunctuur gaat uit van energie banen in het lijf en de beinvloeding hiervan. Vaak worden de naalden oppervlakkig ingebracht en blijven een tijdje zitten. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikt. Dry needling werkt op zogenaamde ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsten, omdat ze vaak de oorzaak kunnen zijn van je klachten.

Samengevat zijn dit vaak de oorzaken:

- Het herhaaldelijk uitvoeren van een zelfde beweging.
- Het langdurig statisch aanspannen (bijv het zitten met opgetrokken schouders).
- Kortdurende zware inspanning (zwaar tillen, sporten, in de tuin werken).
- Verkeerde houding
- Lichamelijke kenmerken (beenlengteverschil, bekkenscheefstand, platvoeten, zwakke spieren, hypermobiele gewrichten)
- Plotselinge schokken, valpartijen, botsingen en operaties
- Stress

Als u last van triggerpoints heeft voelt u vaak pijn en stijfheid lokaal in een spier, vaak is er ook sprake van uitstralende pijn in andere delen van uw lichaam. Een triggerpoint in bijvoorbeeld de schoudermusculatuur kan uitstralen tot aan uw pols. bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten, verminderde kracht in de betrokken spier of spieren en pijn ontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen, hoofdpijn, duizeligheid, koude, warmte, rillingen zijn vaak ook symptomen van triggerpoints.

De behandeling

De behandeling is gericht op het deactiveren van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen, alsmede de spieren langs de wervelkolom. Het inbrengen van het naaldje is nagenoeg pijnloos. Op het moment dat de triggerpoint aangeprikt wordt kan de patient wel pijn ervaren die soms ook uitstraalt naar andere gebieden, tevens kan de spier even samentrekken. Deze reactie wordt een local twitch response genoemd. Vaak heeft de patient na de behandeling een soort beurs spierpijn gevoel. Meestal trekt dit snel weer weg, maar dit kan soms tot maximaal een dag of 3 duren.

Resultaten

Met dry needling kunnen allerlei uit een lopende klachten succesvol behandeld worden. Zowel kortdurende en lang slepende klachten kunnen middels dry needling effectief behandeld worden. Dry needling is een methode die vaak in combinatie met andere behandeltechnieken nog effectiever werkt. De behandelend fysiotherapeut is opgeleid bij myopain DNS en staat ook op de website vermeld, voor informatie www.myopain.nl.

Vergoeding

Dry needling valt gewoon onder fysiotherapie en wordt vergoed vanuit het aanvullend pakket.